Leven zonder stress



Hippie of kluizenaar?


Je hoeft zeker niet als een hippie of een kluizenaar te gaan leven om stress te ontlopen. Maar je kunt ervoor kiezen. Als het goed is bepaal je dat zelf. En dat is het geheim van een leven zonder stress : jij bepaalt.


In onze consumptie- en prestatiemaatschappij is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Je wordt geleefd. Je moet aan allerlei verwachtingen voldoen. Je status moet je zien te behouden of te verkrijgen. Je moet de trends volgen om erbij te horen. Je moet netwerken en je moet twitteren. Je moet.


Freek [45 jaar]:

"Mijn werk heeft altijd mijn leven bepaald. Mijn successen mat ik aan mijn materiële bezittingen. Pas kort geleden werd ik mij bewust van mijn echte situatie. Rigoureus heb ik het roer omgegooid.


Overtollige ballast verwijderd.

Ik leef en werk weer met plezier. Er is een duidelijke balans tussen werk en privé gekomen. En het rendement van werken is toegenomen. Eigenlijk kan ik in managersjargon spreken over een win-winsituatie."


Volger of leider?


Als je conform de regels van de consumptie- en/of prestatiemaatschappij moet leven, dan wordt stress je vaste partner. Dat is in ieder geval een zekerheid in deze onzekere tijden.


Als volger moet je doen wat anderen bedenken. Je leven staat in dienst van anderen. Het geluk en levensvreugde vullen anderen voor je in.


Je kunt kiezen om bewust te leven. Kritisch naar de regels van de consumptie- en/of prestatiemaatschappij te kijken.

Je verwachtingen realistisch in te vullen. Je vrienden en vriendinnen bewust uit te zoeken. Je zit zeker niet op volgers te wachten. Je bepaalt wie je bent en hoe je door het leven gaat.

Je leidt jezelf.


Stress creëer je zelf


Hoe je een situatie interpreteert geeft aan hoe stressvol de situatie voor jou is. Anders gezegd: jij bepaalt of iets stresserend is. Je manier van denken is bepalend voor de mate van stress, die je ervaart.


Er zijn zeven grote denkfouten:


1. Maak van een mug geen olifant

Houd je aan de feiten, wees realistisch. Stel jezelf de volgende vragen:


  • Hoe belangrijk is dit eigenlijk?
  • Zal ik mij dit nog over vijf jaar herinneren?

Door overdreven gedachten terug te brengen naar de feiten begin je anders tegen de situatie aan te kijken.

Je stress neemt af.


2. Minimaliseer het gebruik van dit haat-ik-isme

Stel jezelf de volgende vragen:


  • Kan ik dit echt niet uitstaan; meen ik het echt dat ik dit vervelend vind?
  • Wordt de situatie er beter op als ik zo aan het overdrijven ben? Of maakt het de zaak alleen maar erger?
  • Kan ik het nog een klein beetje langer uithouden? En als iemand er dik geld voor zou willen betalen, zou ik het dan niet nog langer uithouden?

Het overdrijven stimuleert geweldig je emotionele stress.

Het houden aan de feiten geeft rust en overzicht.


3. Wees zuinig met het gebruik van wat-als'en

Met wat-als'en maak je van een situatie die zou kunnen gebeuren een situatie die waarschijnlijk zal gebeuren.

Deze manier van denken voegt veel stress toe aan je leven.

Stel jezelf de volgende vragen:


  • Wat zijn realistisch gezien de kansen dat deze gevreesde situatie ooit echt zal voorkomen?
  • Maak ik me hier teveel zorgen over?
  • Zal dit aan het einde van mijn levensdagen iets zijn waar ik me echt zorgen over gemaakt zou moeten hebben?

4. Stop met generaliseren

Door te denken in termen van alles of niets, goed of slecht en juist en verkeerd, geef je jezelf meer stress dan nodig is. Om het generaliseren te perken kun je het volgende proberen:


  • Vraag jezelf af of je slechts een deel ziet van iemands totale gedrag?
  • Probeer personen of situaties te bedenken die niet in je generalisering passen.
  • Controleer je taalgebruik op woorden die een alles-of-niets weergeven, zoals 'altijd' en 'nooit'.

Probeer grijs te vinden dan bespaar jezelf een hoop stress.


5. Stop met gedachten lezen en overhaaste conclusies trekken

Vraag jezelf af of je voldoende bewijs hebt om je veronderstellingen te onderbouwen?


6. Houd je onrealistische verwachtingen in toom

Door je onrealistische eisen te veranderen in gezonde voorkeuren, zul je je veel beter voelen. En in ieder geval minder gestrest.


7. Stop zelfbeoordelingen

Zodra je je eigenwaarde gelijkstelt aan het gedrag en/of de goedkeuring van anderen, ben je jezelf aan het beoordelen.

In beide gevallen is het eindresultaat een berg onnodige stress. Stel jezelf de volgende vragen:


  • Heb ik echt de goedkeuring van anderen nodig om me goed te voelen over mezelf?
  • Moet ik echt beter zijn dan de anderen om me goed te voelen over mezelf?
  • Maken twee vaardigheden of eigenschappen uit wie ik ben?

Het antwoord op elk van deze vragen is natuurlijk 'nee'.

Geen enkel van deze zaken is noodzakelijk om je gelukkig te voelen in je leven of goed te voelen over jezelf.


Wat betekent dit voor jou?


Door je bewust te zijn van de wijze waarop je denkt kun je stress terugbrengen tot aanvaardbare en handelbare proporties. Wanneer je voldoende vertrouwen in jezelf hebt zul je minder stress ervaren in het sociale verkeer.


Je zult stresserende zaken doelgericht aanpakken en terugzetten in de realiteit. Je stelt je op als de regisseur van je eigen leven en neemt daarvoor de verantwoording. Relaxed ga je met de gebeurtenissen om. Je neemt tijd voor jezelf.


Terug naar boven




Je bevindt je op de site:


Pensatore sites


 Angst:



Burn-out:



Coachen:



Ontspannen:



Stress:



Zelfkennis:



Zelfvertrouwen:



Interessante sites: